luni, 24 noiembrie 2008

Un fruct care nu s-a copt inca

Peste 50 de zile se implineste un an de la unul dintre cele mai importante evenimente economice de dupa '89: liberalizarea pietei comunicatiilor. Entuziasmul facil de la inceput, cand romanul abia astepta sa arunce telefonul RomTelecom si sa il primeasca pe al unui alt operator mai prietenos, a fost inlocuit treptat cu observatii mai lucide.
Nici nu avea cum sa fie altfel: monopolul in telecom nu e o statuie pe care s-o darami peste noapte. Avem de-a face cu una dintre cele mai pretentioase industrii si, in plus, am pornit la "revolutie" in momentul cand piata mondiala era in recesiune. Mai mult, desi suntem - iertata fie comparatia - inaintea Bulgariei in acest sens, la liberalizare s-a pornit oarecum heirupist - spre deosebire, spre exemplu de Cehia- care a avut parte de o perioada generoasa de pregatire.Totusi, castigurile liberalizarii sunt certe si am putea spune surprinzatoare data fiind lentoarea generala cu care se schimba economia autohtona. Asistam deja la competitie reala pe doua segmente. Primul il reprezinta convorbirile internationale.
La 1 ianuarie a aparut, oficial, primul operator care a oferit "la tot poporul" minute extrem de ieftine pe extern. Ulterior, companiile de telefonie mobila au taiat si ele preturile. In fine, RomTelecom, vazand ca pierde trafic, a facut acelasi lucru. Astfel, in zece luni, preturile la convorbirile externe au scazut semnificativ, iar comunicatiile internationale nu mai sunt un lux, nici pentru companii, nici pentru utilizatorul de rand. Al doilea castig, poate cel mai important, il avem in comunicatiile de business. Companiile au acum de unde sa aleaga pachete integrate de servicii. Oferta este destul de diversa, ceea ce se traduce nu numai in preocuparile furnizorilor pentru calitate, bonusuri s.a.m.d., ci si pentru competitivitate in domeniul tarifelor. Iar comunicatiile sunt o parte importanta in structura generala a costurilor pentru mai toate firmele.
Analistii pietei afirma, aproape unanim, ca anul viitor vom simti cu adevarat efectele liberalizarii, in urma semnificativelor investitii incepute anul acesta, printre care si cea anuntata la POSTelecom, cea mai mare dintre cele facute de chinezi in Romania.
Demonopolizarea telecomului romanesc a fost tema a zeci de conferinte si seminarii. A fost explicata in zeci de mii de pagini. Am asistat si la lansarea, cu mare publicitate, a catorva proiecte utopice.Dincolo de toate acestea, schimbarile sunt deja vizibile, iar anul urmator va aduce fara indoiala maturitate in aceasta industrie. Macar daca si economia romaneasca, in ansamblul ei, s-ar misca cu viteza comunicatiilor. Acestea sunt si ratiunile pentru care prezentam si astazi cateva puncte de vedere despre fenomenul demonopolizarii telecom.