vineri, 18 septembrie 2009

"Misiunea mea nu a fost una de propaganda"

Turneul regelui Mihai printr-o serie de capitale ale Europei, menit sa sustina integrarea Romaniei in Alianta Atlantica, s-a incheiat oficial, ieri, printr-o conferinta sustinuta la Casa NATO din Bucuresti. Programul de vizite a durat opt luni si a inclus Spania, Danemarca, Norvegia, Olanda, Belgia, Marea Britanie si Suedia. La conferinta de ieri au asistat o serie de personalitati, intre care regina Ana si principele Radu, precum si numerosi jurnalisti, in fata carora regele a prezentat personal bilantul vizitei: "Nu am vazut misiunea mea ca fiind una de propaganda. Nu am avut intentia de a prezenta o imagine idealizata peste hotare. Eu nu pot inventa o Romanie care nu exista. Ne-am minti daca nu am recunoaste ca inca mai avem multe de facut. Am vazut scopul meu ca fiind acela de a convinge guvernele partenere ca eforturile noastre vor da roade mai usor si mai repede daca ne vom alatura NATO. Ceea ce am facut eu a fost sublinierea faptului ca exista un consens national in aceasta directie in Romania". In opinia regelui, mesajul transmis investitorilor straini de calitatea de membru NATO va ajuta la reconstructia economica a Romaniei, iar "contactul zilnic cu ofiteri si strategi militari din celelalte tari va imbunatati calitatea procesului de decizie din interiorul fortelor armate romane". Pe baza celor constatate pe parcursul vizitei, regele Mihai a explicat, ieri, ca imaginea externa a Romaniei "nu este atat de frumoasa cum ne-am dori noi, dar este in schimbare spre bine". Printre intrebarile fara legatura directa cu optiunea pentru NATO, dar la care regele a trebuit sa raspunda in capitalele europene, au fost cele vizand coruptia din Romania, imigratia ilegala, saracia sau unele divergente dintre partidele politice. Chiar si in aceste conditii, "toate guvernele occidentale accepta ca am facut suficient in reforma armatei, isi aduc aminte de contributia noastra in Iugoslavia si Afganistan si ca suntem hotarati sa contribuim la Alianta Nord-Atlantica si pe viitor".