marți, 31 martie 2009

Greva de la Dacia, un semnal de alarma pentru companiile ce vad in Romania o sursa de mana de lucru ieftina in Europa

Presa internationala atrage atentia ca greva de la Dacia ar putea fi un semnal de alarma pentru companiile care vedeau in Romania o sursa de mana de lucru ieftina in Europa. "Le
Monde" comenteaza ca acest conflict salarial este o premiera in Europa ce scoate in evidenta exasperarea unor oameni in fata dispariatilor salariale. "Un muncitor francez castiga de cinci ori mai mult decat un muncitor roman ", scrie publicata citata. Intrarea, in ianuarie 2007, a Romaniei in Europa largita a intarit vointa muncitorilor romani de a nu mai fi considerati europeni de categoria a doua. Cu toate acestea, comenteaza revista germana "Der Spiegel", desi greva declansata de mii de muncitori de la filiala romana a grupului Renault ar putea compromite productia, nu s-ar putea spune ca muncitorii sunt cei care ''au asul in mana''. In opinia jurnalistilor straini, asul s-ar afla in maneca grupului Renault din simplul motiv ca acesta poate cauta tari cu mana de lucru mai ieftina decat Romania. Nu intamplator, conducerea agita spectrul amenintarii cu noi proiecte de implantare ale Loganu-ului in India, Rusia sau Maroc, pentru a-i descuraja pe salariatii romani sa-si continue miscarea revendicativa. "Der Spigel" scrie ca greva de la Dacia este monitorizata cu atentie si de alti producatori de automobile care vizeaza productia pe piata externa. Publicatiile straine noteaza ca, aceasta greva reaminteste ca, intr-o Europa largita, solidaritatea sindicala asupra chestiunii salariale in tarile nou aderate nu poate fi in contradictie cu viitorul locurilor de munca din Europa occidentala.
Din 24 martie, salariatii uzinei Dacia din Romania au intrat in greva generala in urma esecului negocierilor salariale anuale. Principalul punct de dezacord intre conducere si Sindicatul Automobile Dacia (SAD) se refera la salarii: SAD cere o majorare a veniturilor pentru salariati de 147 de euro, in conditiile in care salariul mediu lunar al muncitorilor este intre 250 si 300 de euro. Conducerea, la randul sau, a propus o crestere de 42 de euro si a decis sa intenteze o actiune in justitie de contestare a caracterului legal
al grevei, incercand sa discrediteze miscarea, urmata, totusi, de cei 7.500 de muncitori ai fabricii din Pitesti, noteaza Emmanuel Couvreur in editorialul sau publicat de ziarul "Le Monde" si consultat de Rompres.
Acest conflict salarial constituie o premiera in Europa. El exprima o revendicare esentiala de justitie sociala la scara europeana: salariatii romani vor sa fie recunoscuti la justa lor valoare.

Editorialistul aminteste ca, un muncitor francez castiga de cinci ori mai mult decat un muncitor roman. In opinia sa, dincolo de revendicarea salariala in sine, determinarea grevistilor romani ilustreaza vointa unei recunoasteri depline a lor in cadrul sistemului industrial al Grupului Renault si a calitatii lor de cetateni europeni, noteaza autorul.
Acest conflict contesta, pe de alta parte, o dezvoltare industriala bazata pe un progres social cu doua viteze. Optiunea Renault de a cumpara 51 % din capitalul Dacia in 1999 se baza pe ambitia sa de a fabrica un autoturism la un pret scazut pe o piata in puternica crestere, profitand de diferenta salariala pentru a asigura rentabilitatea produsului
. "Le Monde" scrie ca, de fapt, asistam din 2004 la un "boom" al modelului Logan. Vanzarile au luat avant, iar capacitatea anuala a productiei ar urma sa atinga 400.000 de autoturisme in 2009. Pentru operatorul roman, acest lucru inseamna un ritm de 61 de masini pe ora, altfel spus un ciclu de productie comparabil cu cel existent in cele mai bune fabrici europene.

Conducerea grupului nu ezita sa spuna ca vanzarea Logan-ului a permis obtinerea de beneficii financiare importante, anuntandu-si decizia de a-si extinde productia pe piata din India si Maroc.
Astfel, intr-un moment in care piata autoturismelor se confrunta cu o stagnare, chiar cu o scadere a productiei, in Europa occidentala, salariatii romani au sentimentul ca participa la avantul grupului, fara sa obtina vreun beneficiu financiar. Intrarea, in ianuarie 2007, a Romaniei in Europa largita a intarit vointa muncitorilor romani de a nu mai fi considerati europeni de categoria a doua, acreditandu-se ideea ca masinile la "preturi scazute" corespund unor salarii "mici".
De zece ani incoace, esecul negocierilor salariale anuale din Romania este totusi trait ca o intalnire sociala cu valoare de test. Care, in mod evident, nu a fost pregatita decat cu sentimentul naiv al unei treceri fortate asupra pretului social ce trebuia platit. Fapt ce poate crea impresia ca se pot cere la infinit performante tot mai mari si o competitivitate sustinuta mizandu-se, in principal, pe nivelele scazute ale remuneratiei.

Iar acum, conducerea agita spectrul amenintarii cu noi proiecte de implantare ale Loganu-ului in India, Rusia sau Maroc, pentru a-i descuraja pe salariatii romani sa-si continue miscarea revendicativa. Este si acesta un mod de a duce razboiul, dar care nu este deloc credibil. Renault a investit deja peste un miliard de euro in Romania, iar Dacia reprezinta astazi, direct sau indirect, aproximativ 120.000 de locuri de munca. Daca romanii pot sa ajute in continuare Renault sa fabrice masini la preturi abordabile pentru cea mai mare parte a modelelor, Renault nu se poate dispensa de romani pentru a-si vinde celelalte autoturisme din gama.
Actuala greva de la uzinele Dacia demonstreaza in mod spectaculos ca, in lipsa unei politici sociale la nivel international, companii
precum Renault nu pot participa la constructia Europei sociale decat in mod conflictual si improvizat. Grupul Renault nu va putea, mai devreme sau mai tarziu, decat sa se aplece in fata evidentei istorice. Aceasta greva reaminteste de asemenea ca, intr-o Europa largita, solidaritatea sindicala asupra chestiunii salariale in tarile nou aderate nu poate fi in contradictie cu viitorul locurilor de munca din Europa occidentala.

In opinia jurnalistilor de la " Le Telegramme", greva salariatilor de la uzina Dacia ar putea fi un semnal de alarma pentru constructorul de automobile Ford si ar putea schimba situatia pentru multinationalele care vedeau in Romania o sursa de mana de lucru ieftina in Europa.
Publicatia scrie ca greva ar putea compromite productia, dar nu s-ar putea spune ca muncitorii sunt cei care ''au asul in mana''. Renault este deja in cautarea unor locatii in tari unde salariile sunt chiar mai scazute, pentru a produce marca Sedan. Pentru ziarul italian "Liberazione" angajatii de la Dacia se situeaza in pozitie de forta.
Presa straina subliniaza ca greva de la Dacia este monitorizata cu atentie si de alti producatori de automobile care vizeaza productia pe piata externa. De exemplu, scrie "Del Spigel", se asteapta ca Ford Motor Company, care este actionarul majoritar al fostului centru de productie auto
Automobile Craiova, sa investeasca peste 1 miliard de dolari pentru a produce masini si echipamentele respective.